Nyhedsbrev Københavns Højskoleforening juni 2026
Generalforsamlingen i år blev afholdt d. 15.april. I beretningen for året der gik, var et af hovedemnerne, at vi desværre har fået afslag på fondsansøgningen til Nordeafonden om istandsættelse af huset. Derfor må vi tilbage til at istandsætte små projekter, når der er råd og arbejdskraft til det.
Et andet hovedemne var indførelsen af medlemssystemet ”Klubmodul”. Kort fortalt er det et system til at samle og forenkle Højskoleforeningens administrative arbejde, og samtidig en ny hjemmeside. Det indeholder både medlemsregistrering, automatisk betaling, kalender, opslag om arrangementer, salg til arrangementer og mulighed for at udsende nyhedsbreve og på lang sigt at indlægge regnskabet.
Lige nu har godt 1/3 af medlemmerne selv flyttet sig over i det nye medlemssystem. Man tilmelder sig ved at gå ind på vores hjemmeside, www.koehoe.dk ,som er den gamle hjemmeside. Her kører en rød linje hen over skærmen med henvisning til den nye hjemmeside. Tryk på den, og herfra kommer man ind i den nye hjemmeside/ Klubmodul”, hvor man kan tilmelde sig. Tryk på : bliv medlem” Det skal man gøre, selv om man tænker, ” jamen, jeg er jo medlem i forvejen. Men det er den måde man flytter sig over i det nye administrative system på. Vi tror det bliver rigtig godt når de første udfordringer er overstået. Lige nu er målet at nå ud til jer medlemmer, og få Jer til at flytte over i det nye system. Hvis der er brug for hjælp, så skriv en mail og opgiv dit telefonnummer på mailadressen: info@koehoe.dk, så kontakter vi dig. I forbindelse med arrangementerne Grundlovsdag og Skt. Hans samt arbejdsdagene d. 19. og 20. juni vil der være et bestyrelsesmedlem til stede, som kan hjælpe med overflytningen til Klub- modul. Medbring din mobil og betalingskort .
Regnskabet viser at vores økonomi er god, og at vi kan få råd til selv at udføre nogle af de ønskede istandsættelser af huset.
Et emne, som vi arbejdede med på inspirationsmødet inden generalforsamlingen var frivillige. Især at skærpe opmærksomheden på alt det arbejde vores frivillige gør i foreningen, samt hvordan vi kan både finde nye, fastholde og anerkende dem vi har.
I juli måned har vi ingen aktiviteter. Men du kan bruge haven. Som medlem kan få oplyst koden til porten og selv gå ind og nyde haven, måske medbringe egen picnic.
Der vil i år være et istandsættelsesprojekt igang. I år bliver det nye vinduer i salen.
Desuden vil der blive et maleprojekt. Skuret fik vi jo ikke penge til at gøre noget ved denne gang, så vi vil gøre en indsats for at bevare det. Det bliver i uge 31. Der skal slibes og males. Vil du være med? Så ring til Annette på tlf 22631957
Oversigt over Højskoleforeningens aktiviteter i juni:
Udflugt til Ejby Ådal: torsdag d. 4. Juni kl. 9.00 – 17.30
Vil du med? Det særlige ved Ejby Ådal er skrænterne, udsigten og mængden af hjemmehørende og også fredede planter.
Vi går i ådalen og på skrænterne i ujævnt og visse steder fugtigt terræn. Så påregn fornuftigt fodtøj og 'gode’ ben. Medbring selv mad og drikke til turen Deltagelse er gratis. Man skal dog selv betale for transport. Vi tager af sted med S-tog fra Vanløse St. kl. 9:04, og fra Valby kl.9.14 og er fremme kl.ca 11.Vi kan være tilbage i Vanløse kl.16:30 eller kl. 17:30. Nærmere besked om tog/bustider ved tilmelding, som er på info@koehoe.dk.
Grundlovsdag i Københavns Højskoleforening 🌞 fredag d. 5. juni kl 14 – 17
Kl 14 åbner vi dørene og starter med fællessang med Mikkel Sørensen og Finn Dyrhagen.
Kl 14:30 holder den verdensberømte, danske arkitekt Jan Gehl grundlovstalen. Kom og vær med til et festligt og hyggeligt arrangement i vores store have.
Visens Venners Sommerkoncert: søndag d. 7. juni kl 15.00 -17.00
Traditionen tro afholder Visens Venner København en hyggelig og uformel sommerkoncert Visens Venner København samler et hold aktive visesangere og musikere, og sætter et hyggeligt søndags-sommerprogram . Højskoleforeningen vil sørge for salg af kaffe, te og kage og drikkevarer i pausen - så mød op og nyd et par timer i hyggeligt selskab med visevenner, gode venner og masser af viser. Vi åbner dørene klokken 14:30.
Prisen er 60, - for medlemmer af Visens Venner København, Danske Seniorer og Højskoletoreningen og 90 for ikke- medlemmer. Billetter kan købes på Københavns Højskoleforenings hjemmeside: www.koehoe.dk og i døren
Fællesspisning: 16. juni 2026 kl. 17.30 – 20.00
Hyggeligt samvær om et vegetarisk måltid.Alle aldersgrupper er velkomne. Indslag er velkomne
40kr. for børn - 75 kr. for voksne Tilmeldingsfrist 11. juni
Vil du have din kunst ud i verden? 18. juni kl 19:00 - 20:30
Kære kunstner dette er et must -hvis du vil videre ud i verden med din kunst -så tilmeld dig dette foredrag/kursus. Et foredrag/kursus hvor du som kunstner får et bedre værktøj til at forstå og udføre fotografering af billedkunst. Kurset afholdes af Thomas Riishøj. Thomas har mange års erfaring med at formidle kunst. Se mere beskrivelse på hjemmesiden: www.koehoe.dk . Du modtager kursusbeskrivelse ved tilmelding 50 kr. Tilmeldingsfrist 15. juni
Arbejdsdage, hvor vi forbereder til Skt. Hans. Fredag d. 19.juni fra kl 14 og lørdag d. 20.juni kl 10
Der skal bygges bål og ordnes ude og inde, så der bliver parat til Skt. Hans fejring. Borde og stole skal rengøres, grillene skal renses, måske skal der bygges noget kreativ til bålet, som skal brændes af. Lørdag er der fælles frokost og fredag sikkert kage til eftermiddagskaffen, forhåbnetlig på terassen. Kom og vær med.. Meld dig til på mailadressen: info@koehoe.dk, eller bare mød op, hvis du har lidt timer i overskud.
Skt. Hans : 23. juni fra kl 16.00
Haven åbner kl. 16, og der vil være børneaktiviteter bl.a børnebål.
KL. 17 tændes for grillerne. Medbring din egen mad og evt. et tæppe, slå Jer ned i haven og spis sammen.
Kl 19-20 fællessang.
20.30 Skt. Hans tale ved provst Christiane Gammeltoft Hansen
Kl 21 Tændes for Skt. Hans bålet og vi synger midsommersang.
Arrangementet er gratis og behøver ikke tilmelding Cafeen er åben for salg af drikkevarer, kaffe, the og kager. Køb Jeres drikkevarer mm. I cafeen, så støtter du Højskoleforeningen, som afholder et stort arrangement helt gratis for Jer.
Juli måned i Højskoleforeningen
Der afholdes ingen arrangementer i juli. Medlemmer kan selv gå ind og være i haven, feks tage mad med og nyde sommeren. Som medlem kan du få udleveret kode til nøgleboksen ved porten. Husk at låse porten, og lægge nøglerne tilbage i og drej tallene væk fra koden
Maler-projekt i sommeren 2026: er i uge 31 fra mandag d. 27. juli til ca fredag d. 31. august. Eller til vi er færdige!
Vi fik desværre ikke fondspenge til at renovere skure, som vi havde ansøgt om. Derfor har vi besluttet, at skurene skal have en omgang slibning og maling her i sommer, så de kan bevares lidt længere. Ingen af os kan huske, hvornår de sidst blev malet. Det er før vores tid.Vil du være med? Så ring til Annette på tlf. 22631957 .
Alle dage maler vi fra kl 10. Medbring egen madpakke. Vi spiser frokost sammen.
I samme uge bliver der sat nye vinduer i salen, af frivillige håndværkergruppe.
Vi skal også have malet gulvet i salen og malet under den udvendig væg under vinduerne. Det må blive et andet tidspunkt, da det ikke kan foregå samtidig med, at der sættes vinduer i. Men gerne i denne sommer.
Vi håber at ses til arrangementerne i juni.
God sommer.
Mvh
Annette Sørensen, formand